نماز استیجاری

                       بسم اللّٰه الرحمن الرحیم

والحمدللّٰه رب العالمین، و صلی اللّٰه علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیما


نماز استیجاری1

پرسش و پاسخ فقهی 42



یکی از مؤمنان مبلغ 10‌ هزار  به‌عنوان اجرت نماز پدر فوت‌شده‌اش به من داده است. حکم این امانت چیست؟

پاسخ: دریافت اجرت در برابر نمازخواندن یا روزه گرفتن به نیابت از مرده باطل است، چرا که در چنین نماز و روزه‌ای نیت نزدیک شدن به خداوند سبحان نیست؛ زیرا اگر اجرتی نباشد برای این متوفی نمازی خوانده و روزه‌ای گرفته نمی‌شود؛ بنابراین چنین نماز و روزه‌ای با نیت نزدیکی به مال انجام می‌شود نه با نیت نزدیکی به خداوند.
اگر مرده پسر بزرگی -که قضای آنچه بر ذمهٔ والدینش است بر او واجب باشد‌ـ نداشته باشد و یا پسری دارد ولی توانایی قضای آنچه بر ذمه‌شان است را نداشته باشد و داوطلبی هم یافت نشود که ذمهٔ این متوفی را بری کند، به‌جای هرروز روزه، یک مُد طعام و به‌جای نماز یک شبانه‌روز نیز، یک مد طعام صدقه بدهد و با این مال بر اساس تفصیلی که پیش‌تر گفته شده است عمل نماید. والحمد لله.



حکم آنچه در گذشته انجام شده و مالی که در مقابلش گرفته شده، چگونه است؟

پاسخ: در آنچه از نماز و روزه در برابر دریافت اجرت قبلاً ادا کرده‌اید، چیزی بر شما نیست، اگر نمی‌دانستید که این‌ها بدعت است و در قرآن یا سنت منقول از پیامبر (ص) و اهل‌بیت او (ع) تشریع نشده‌است.
آنچه به‌عنوان اجرت که به جهت ادای روزه و نماز برای اموات دریافت کرده‌اید (کسانی که بر ولایت حجت خدا در زمانشان مردند یا کسانی که وضعیت آن‌ها را نمی‌دانید) و آن‌ها را ادا ننموده‌‌اید، می‌توانید مبلغ را همان‌گونه که گفته شد، به نیابت از مرده صدقه بدهید.
همچنین می‌توانید آنچه از قضای نماز و روزه برای اموات که در گذشته به‌جا آورده و در برابرشان اجرت دریافت کرده‌اید (اگر نمی‌دانستید که دریافت اجرت در برابر قضای نماز و روزه بدعت است) اشکالی ندارد، اما اکنون می‌توانید قضای ایشان را با نیت نزدیکی به خداوند به‌جا آورید نه در برابر مالی که قبلاً به‌عنوان اجرت دریافت کرده‌اید.

راه‌حل:

در خصوص قضای نماز، قضا در شب 23‌ ماه رمضان برابر با 1000‌ماه است، و اگر بر ذمهٔ شخصی به‌عنوان‌مثال دو ‌سال یا ده ‌سال یا حتی هزار ‌ماه نماز قضا باشد، قضای یک روز در شب قدر، او را کفایت می‌کند.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰

س136/ أعطاني احد المؤمنين مبلغاً قدره (10) آلاف فقط، عن بدل استئجار الصلاة عن والده المتوفى، فما حكم هذه الأمانة؟

ج: أخذ الأجرة مقابل الصلاة و الصيام نيابة عن الميت باطل، حيث لا توجد نية قربة إلى الله سبحانه في هكذا صلاة أو صيام، فهو لو لا الأجرة لما صلى و لما صام نيابة عن هذا الميت، فصلاته و صيامه قربة للمال لا لله سبحانه، و إذا لم يوجد الابن الأكبر الذي يجب عليه قضاء ما في ذمة الوالدين، أو كان موجوداً و لم يستطيع قضاء ما في ذمتهما و لم يوجد متبرع لأداء ما في ذمة الميت من صلاة و صيام، يتصدق عن الميت عن كل يوم صيام بمُد من الطعام، و عن صلاة اليوم و الليلة بمُد من الطعام، فهذا المبلغ يعمل به بحسب ما تقدم من التفصيل، و الحمد لله.

س137/ و ما مضی من هذا العمل و المال مقابله کيف هو؟

ج: لا شيء عليكم فيما أديتم من صوم و صلاة مقابل أجر فيما مضى إن كنتم تجهلون أنها بدعة و لم تشرع في قرآن أو سنة عن النبي و أهل بيته. 
أما ما قبضتم عنه أجر من صوم و صلاة عن الأموات (الذين ماتوا على ولاية حجة الله في زمانهم أو من تجهل حالهم) و لم تؤدوه فيمكنكم التصدق عن الميت بالمبلغ كما تقدم.
و يمكنكم أيضاً قضاء الصلاة و الصوم عن الأموات الذين قبضتم أجراً عن القضاء عنهم فيما مضى (إن كنتم تجهلون أن الصلاة و الصوم مقابل الأجر بدعة)، و لكن الآن تنوي القضاء عنهم قربة إلى الله لا، لأجل الأجر الذي قبضته فيما مضى.
و بالنسبة لقضاء الصلاة فالقضاء في ليلة ثلاث و عشرين من رمضان يعدل ألف‌شهر، فلو كان في ذمة شخص مثلاً سنة قضاء أو عشر‌سنين أو حتى ألف‌شهر يكفيه قضاء يوم واحد في ليلة القدر.

ادامه دارد .......................................


پاسخ‌های فقهی / کتاب نماز / پرسش 136، 137


https://t.me/Sharayea10313

نظرات

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

راز ستاره داوود علیه السلام

قضاوت با شما!!

کتاب چهل حدیث مهدیین (۲۵)-حدیث بیست و یکم