کتاب چهل حدیث مهدیین(۲۳)-حدیث نوزدهم
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم
والحمدللّٰه رب العالمین، و صلی اللّٰه علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیما
با کتاب ارزشمند چهل حدیث درباره مهدیین و فرزندان قائم علیه السلام نوشته شیخ ناظم عقیلی در خدمت شما محقیقن گرامی هستیم
《حديث نوزدهم》
ابن قولويه: حدثني أبي ، عن سعد بن عبدالله ، عن أبي عبد الله محمد بن أبي عبدالله الراز الجاموراني، عن الحسين بن سيف بن عميرة ، عن أبيه سيف ، عن أبي بكر الحضرمي، عن أبي جعفر ،قال: قلت له: إي بقاع الأرض أفضل بعد حرم الله وحرم رسوله ص،فقال:
(الكوفة يا أبابكر، هي الزكية الطاهرة، فيها قبور النبيين المرسلين وغيرالمرسلين والأوصياءالصادقين، وفيها مسجد سهيل الذي لم يبعث الله نبياً إلا وقد صلى فيه، ومنها يظهر عدل الله، وفيها يكون قائمه والقوام من بعده، وهي منازل النبيين والأوصياء والصالحين)
ابن قولويه میگويد: از پدرم،از سعد بن عبدالله،از ابوعبد الله محمد بن ابوعبد الله رازی جامورانی، از حسين بن سيف بن عميره، از پدرش سيف، ازابوبکر حضرمی، از امام باقرع نقل میکند، که از حضرت پرسيدند: کدامين بقعه، بعد از حرم خدا و رسولش پر فضيلت تر است؟ حضرت فرمودند:
(کوفه، ای ابوبکر، آن سرزمين پاک شده و طاهر است؛ و در آن قبور پيامبران مرسل و غير مرسل و اوصيای راست گو است و مسجد سهيل در آن است، که خداوند پيامبری را مبعوث نساخته، مگر اين که در آن نماز گزارده باشد؛ و از آن جا است که عدل الهی ظهور میکند و در آن قائم او و قائمان بعد از او خواهند بود، و آن منزل انبياء و اوصياء و صالحان است).
《کامل الزيارات، جعفر بن محمد بن قولويه ص۷۶》
در روايات قبل خوانديم که ذريه ی قائم بانامهايی چون مهديين، ائمه و واليان عهد يادشده اند، و در اين روايت، به عنوان قائمان ذکرشده اند. قائم کسی است که برای امر دين و امامت و فرماندهی مردم و حفاظت از آنان و اصلاح امور مردم، قيام میکند.
همانطور که در گذشته ثابت شد که اوصيای امام محمد بن حسن عسکری ع در صفت (مهدی) با هم مشترک هستند و خود حضرت ع مهدی است و اوصيای ايشان نيز مهديين هستند؛ به همين ترتيب اکنون ثابت میشود که اوصيای ايشان ع در صفت قائم نيز، با ايشان ع مشترک هستند. خود امام مهدی ع قائم است و اوصيای ايشان نيز قائم هستند، و هر يک از آنان باصفت قائم و مهدی توصيف میشوند و آنان قائمان بعد از امام مهدی (ع ) هستند؛ و آنان همان دوازده امام و خليفه ی عادلی هستند که در مسجدی نماز میگذارند، که امام مهدی ع بعد از قيام مقدس در کوفه بنا خواهند کرد؛ همانطور که امام علی ع خبر میدهند:
(و در حيره (حوالی کوفه) مسجدی بنا میشود که دارای پانصد در است، که جانشين قائم در آن نماز میگزارد؛ زيرا مسجد کوفه ظرفيت و گنجايش آن نمازگزاران را ندارد و دوازده امام عادل در آن نماز میگزارند).
《تهذیب الاحکام شیخ طوسی ج۳ ص۲۵۳》
همانطور که ائمه (ع) قائمان به امر الهی در ميان خلق هستند، مهديين از ذريه ی امام مهدی (ع) نيز قُوام هستند، همان طور که در روايتهای بعدی آمده و شامل تمام اوصيای رسول الله (ص)تا روز قيامت است:
امير المؤمنين ع میفرمايند: (و تنها ائمه قائمان به امر الهی در خلق و عارفان الهی بر بندگان هستند. کسی وارد بهشت نمیگردد، مگر اين که آنان را شناخته باشد و آنان نيز او را بشناسند و کسی وارد جهنم نمیشود، مگر اين که آنان را انکار کرده و آنان نيز او را انکار کنند).
《١٠٩نهج البلاغه، نسخه ی صبحی صالح: خطبه ی ۱۵۲》
امام صادق ع فرمودند: (...و ما قائمان الهی بر خلق و خزانه داران بر دين او هستيم).
《بصائر الدرجات: ص۵۳۸》
امام باقر ع به قتاده فرمودند: (وای بر تو ای قتاده، همانا خداوند عزوجل خلقی از خلايق خود را آفريد، و آنها را حجتهای خود بر بندگان قرارداد و آنان خلفای الهی بر زمين اند، قُوام به امر او هستند، در علمش نجيبانند، قبل از آفرينش، آنان را به صورت سايه هايی در سمت راست عرشش برگزید)
《کافی: ج۶ ،ص۲۵۶》
ادامه دارد...
همراهان گرامی وصی و فرستاده امام مهدی ع ،سید احمدالحسن (ع ) یمانی موعود اولین مهدیین و اولین مقربین ۳۱۳ نفر الان در بین ماست و دعوت غریبانه خود را برای زمینه سازی ظهور پدرش امام مهدی (ع ) آغاز کرده است برای آشنایی با این دعوت مبارک اینجا کلیک کنید.
آدرس سایت رسمی مؤسسه وارثین ملکوت
نظرات
ارسال یک نظر