کتاب چهل حدیث مهدیین (۱۰)-حدیث ششم
بسم ﷲ الرحمن الرحیم
با حدیثی دیگر از کتاب ارزشمند چهل حدیث درباره مهدیین و فرزندان قائم ع نوشته شیخ ناظم عقیلی در خدمت شما خوانندگان و محققین ارجمند هستیم جهت مطالعه پست های گذشته اینجا کلیک کنید.
《حدیث ششم》
اصل محمد بن مثنی حضرمی میگويد: جعفر بن محمد بن شريح حضرمی،ازذريح محاربی
روايت میکند که میگويد: از امام صادق ع در مورد ائمه ی بعد از پيامبرص پرسيدم. حضرت فرمودند: (آری، علی بن ابیطالب ع و اهل بيت ايشان، امامان بعد از پيامبر هستند. سپس علی بن حسين ،سپس محمد بن علی ،سپس امام امروز شما، هر کس منکر اين امر شود، همانند کسی است که معرفت خدا و رسولش را انکار کرده است). عرض کردم: (فدايتان شوم، آيا امروز شما امام هستيد؟) اين سؤال را سه بار، تکرار کردم. حضرت فرمودند: (من به اين دليل در مورد آن، با تو سخن گفتم، تا ازشاهدان الهی بر زمين باشی. خداوند تبارک و تعالی هيچ چيزی را بر زمين رها نکرده، مگراين که علم آن را به پيامبرانش داده است. سپس جبرئيل را به سوی ايشان مبعوث ساخت، تابه ولايت علی ع در حياتش شهادت دهد، و نام امير المؤمنين را بر او نهد، و رسول الله ص نه نفر را فراخواند و فرمود: شما را فراخواندم تا از شاهدان الهی باشيد، چه آن را آشکارکنيد و چه پنهان داريد. سپس فرمود: ای ابوبکر! برخيز و بر امير المؤمنين درود فرست. گفت:آيا با امر الهی و رسولش او را امير المؤمنين بناميم؟ فرمود: آری، بر او درود فرست. سپس فرمود: ای عمر، برخيز و بر امير المؤمنين، درود فرست. گفت: آيا با امر الهی و رسولش، او راامير المؤمنين بناميم؟ فرمود: آری. سپس به مقداد بن اسود فرمود: ای مقداد برخيز و بر اميرالمؤمنين درود فرست. برخاست و بر علی درود فرستاد و چيزی نگفت. سپس حضرت به ابوذر غفاری فرمود: برخيز و بر امير المؤمنين درود فرست؛ او برخاست و درودفرستاد. سپس به حذيفه فرمود: برخيز و بر امير المؤمنين درود فرست، برخاست و درودفرستاد. سپس حضرت به عبداالله بن مسعود فرمود: برخيز و بر امير المؤمنين، درودفرست. برخاست و درود فرستاد. سپس حضرت به بريده اسلمی فرمود: برخيز و بر اميرالمؤمنين درود فرست. بريده، کوچکترين آنان بود. سپس رسول الله فرمود: شما رافراخواندم، تا از شاهدان باشيد، چه آن را آشکار کنيد و چه پنهان داريد. بعداً ابوبکر شروع به فرمانروائی بر مردم کرد، در حالیکه بريده در شام بود. پس هنگامی که بريده بازگشت، در مجلس ابوبکر، حضور يافت و گفت: ای ابوبکر! آيا درود خودمان را به علی فراموش کردی، که ايشان را به عنوان امری واجب از طرف خدا و رسولش، امير المؤمنين بناميم؟ ابوبکرگفت: ای بريده، تو غايب بودی، ما شهادت داديم و خدا امری ديگر را بعد از وقوع يک امرايجاد میکند و هرگز خدا ملک و نبوت را يک جا به اهل بيت نمیدهد). سپس به من فرمودند: (اين را ذکر کردم، تا از گواهان الهی، بر زمين باشی. همانا از ما، بعد از رسول الله هفت نفر از اوصياء امام هستند، که اطاعت از آنان واجب است و هفتمين آنان قائم است. (اگر خدا برايش بخواهد.) همانا خداوند عزيز و حکيم است و هر چه را بخواهد، مقدم میدارد، و يا به تأخير میاندازد و او عزيز و حکيم است. سپس بعد ازقائم يازده مهدی ازفرزندان حسين میباشند). عرض کردم: (مولای من، فدايتان شوم، امر شما برسر و چشم است. هفتمين امام کيست؟) (اين سؤال را سه بار، تکرار کردم) حضرت فرمودند: (سپس بعد از من امام شما و قائم شما خواهد بود، اگر خدا بخواهد. همانا پدرم –که خوب پدری بود و رحمت خدا بر او باد- ميفرمود: اگر سه شاهد يافتی، که آنان اهل علمی باشند، که اگر برای آنان روايت کنی، نيازی به نظر در حلال و حرام خدا نباشد و مربوط به وقايع تا روز قيامت باشد، علم را به آنان بسپار. همانا حديث ما دشوار است، کسی به آن ايمان نمی آورد، مگر مؤمی که خداوند قلب او را به وسيله ی ايمان امتحان کرده است). سپس
فرمودند: (به خداوند سوگند، ما خزانه داران الهی در زمين و در آسمان هستيم، ما نگهبان
خزائنی هستيم، که از طلا و نقره نيستند و حاملان عرش از ما، در روز قيامت محمد و علی و حسن و حسين هستند، همراه با چهار نفر ديگر، هر کس که خداوند بخواهد.
《اصول شانزدهگانه، اصل محمد بن مثنی حضرمی: ص۹۰-۹۱》
شاهد اصلی از اين روايت، فرمايش حضرت است که فرمودند: (همانا از ما، بعد از رسول
الله ص هفت نفر از اوصياء امام هستند، که اطاعت از آنان واجب است و هفتمين
آنان، قائم است. (اگر خدا برايش بخواهد). همانا خداوند عزيز و حکيم است و هر چه را
بخواهد، مقدم میدارد، و يا به تأخير میاندازد و او عزيز و حکيم است. سپس بعد از قائم ،
يازده مهدی از فرزندان حسين ع میباشند). اين روايت به طور آشکار، بر وجود مهديين از فرزندان حسين ع بعد از امام مهدی ع دلالت می کند.
مقصود امام صادق،هفتمين فرزند ايشان است، در اين صورت امام مهدی ع هفتمين فرزند ايشان نمیباشند، بلکه او همان مهدی اول (احمد) از ذريه ی امام مهدی ع است و به اين ترتيب، بر مبنای فرمايش امام صادق ع که فرمودند: (همانا از ما، بعد از رسول الله،هفت نفر از اوصياء امام هستند، که اطاعت از آنان واجب است و هفتمين آنان قائم است). امام مهدی محمد بن حسن عسکری ع ششمين فرزند از ذريه ی امام صادق ع میباشند و هفتمين آنان ،مهدی اول احمدع خواهد بود.
و به همين دليل حضرت فرمودند: (سپس بعد از قائم ، يازده مهدی از فرزندان حسين
خواهند بود). چرا که مقصود از قائم، در اينجا امام محمد بن حسن عسکری نيست و اگر ايشان منظور حضرت بودند، در حديث فرموده میشد: (همانا بعد از قائم دوازده مهدی خواهند بود). همانطور که وصيت رسول الله و ديگر روايات در اين باب، سخن فرمودند.
در ادامه به ذکر آیه ای از قران مجید درباره عدد هفت و تفسیر ائمه ع درباره آن می پردازیم:
سوره حجر آیه ۸۷:
وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ
سماعه گويد امام رضاع در مورد آيه ی: (و به راستی که هفت آيه از مثانی (يعنی سوره حمد) و قرآن بزرگ را به تو عطا کرديم).
حضرت فرمودند: (اين هرگز به انبيا داده نشد، جز به محمد ص و آنان، هفت امامی هستند که فلک به دور آنان به گردش درآيد و قرآن
عظيم محمدصاست.
و يونس بن عبد الرحمان، از کسی نقل میکند که امام صادق ع در مورد تفسير آيه ی فوق فرمودند: (ظاهر اين آيه، حمد است و باطن آن، فرزندان ِفرزندان هستند، که هفتمين آنان، قائم ع است.
وقاسم بن عروه از امام باقر ع در مورد تفسير
آيه ی فوق، نقل میکند که فرمودند:
(آنان هفت امام و قائم هستند).
از این روایات و آیات قرآن و تفسیر ائمه ع به وجود مهدیین و ذریه قائم ع پی میبریم.
با ما همراه باشید...
جهت آشنایی با دعوت مبارک سید احمدالحسن ع اینجا کلیک کنید.
سلام خدا قوت
پاسخحذفبرای تواتر 3 و بعضا 7 حدیث از طبقات مختلف گفته شده باشه کافیه .... بیش از چهل حدیث در تایید فرزند دار بودن امام زمان وجود داره و باز نمیپذیرن بعضی... واقعا که .....عناد تا به کجا
برای قطع به صدور یک روایت دو راه وجود دارد یکی تواتر و یکی هم محفوف به قرائن بودن که موضوع مهدیین و فرزندان امام زمان علیه السلام هر دو را دارا می باشد البته از نوع تواتر معنوی
پاسخحذف