کتاب چهل حدیث مهدیین(۸)-حدیث چهارم قسمت دوم
بسمﷲ الرحمن الرحیم
با ادامه بحث اثبات و رفع شبهات احتمالی درباره حدیث چهارم از کتاب چهل حدیث درباره مهدیین و فرزندان قائم ع نوشته شیخ ناظم عقیلی در خدمت شما محققین و خوانندگان محترم هستیم.
و اما بحث خاتم الاوصیا که در روایات آمده به این معنی است که امام ع خاتم مقام امامت و خلافت و اوصیای خاص مربوط به ائمه دوازده گانه است ،نه به معنای نفی امامت و خلافت و وصیت بعد از ایشان ع، همانطور که حضرت علی ع در روایات بسیاری با این عنوان وصف شده اند:
علی بن موسی بن جعفر از پدرش از پدرانش از علی بن ابیطالب ع نقل فرمودند که حضرت فرمودند: رسول الله ص فرمودند:
(ای علی، هيچ چيز از خداوند طلب نکردم، مگراينکه مثل آن را برای تو طلب کردم. جز اينکه به من فرمود، بعد از تو نبوتی نيست و توخاتم انبيا هستی و علی خاتم اوصياء است)
《عیون أخبار الرضا ج۱ص۷۸_بحارالانوار ج۳۹ص۳۶》
وعن رسول الله:أنا خاتم النبيين، وعلي خاتم الوصيين.
همچنين رسول الله ص فرمودند:
(من خاتم انبيا و علی خاتم اوصياء است).
《عیون أخبار الرضا ج۱ص۷۹》
و احادیث زیادی که برای مطالعه آنها شما را به کتاب چهل حدیث و گوش دادن به فایل صوتی ارجاع میدهم.
و اما شایسته است روایتی از رسول الله ص در بیان تفاوت بین مقام امامت دوازده امام و مقام امامت مهدیین ذکر کنیم.
(اولين وصی بعد از من، برادرم علی است و بعد از او حسن و سپس حسين و پس از او نه تن از فرزندان حسين هستند، که در درجه و رتبه ی من هستند و دربهشت هيچ درجه ای مانند درجه ی من و درجه ی پدرم ابراهيم در نزديکی به خداوند نيست...).《کمال الدین و تمام النعمة ص۲۶۲_۲۶۳》
يعنی ائمه ی دوازده گانه ع دارای درجه ای هم چون درجه ی رسول الله ص هستند،اما مهديين، پايينتر از آنان میباشند.
همچنین ائمه دوازده گانه به سبب زندگی در زمان طواغیت و ظلم و ستم آنان به عنوان (شب) وصف شده اند و اما مهدیین که در دولت عدل الهی زندگی خواهند کرد در قرآن از آنان به عنوان (روز) یاد شده است:
شيخ نعمانی: از مفضل بن عمر نقل کرده اند که گفته: از امام صادق ع در مورد قول پروردگار پرسيدم، که فرمودند:
(بلکه ساعت را تکذيب کردند و ما آتش سوزان دوزخ را، بر کسی که ساعت را تکذيب کرد، مهيا نمودهايم). 《سوره فرقان آیه ۱۱》
حضرت فرمودند:
(خداوند سال را دوازده ماه و شب را دوازده ساعت و روز را دوازده ساعت و از ما دوازده محدث قرارداد و اميرالمؤمنين ع ساعتی از آن ساعات است.)
《غیبت نعمانی ص۸۷_۸۶》
امام مهدی ع خاتم ائمه ای است، که مستقيماً از صلب امامان قبل از خود هستند، وبعد از ايشان نيز امامانی هستند که به طور غيرمستقيم، از صلب ايشان میباشند. که اين میتواند يکی از معانی ممکن، برای خاتميت ائمه توسط ايشان باشد.
در بازگشت به حديث اصلی به کلام حضرت میرسيم که فرمودند: (لکن آنان قومی از شيعيان ما هستند، که مردم را به مودت و معرفت حق ما دعوت میکنند).
البته تعبير شيعه به اين معنا نيست که مهديين امام نيستند، بلکه عنوان (شيعه) صفتی بسيار عظيم است، که پيامبر خدا ابراهيم ع با آن وصف شده است؛ درحالیکه خداوند بر امامت وی، تصريح کرده است و نيز حسن ع و حسين ع با اين صفت، توصيف شدند که آنان از شيعه ی اهلبيت ع هستند و اين توصيف هرگز با امام بودن آنان تعارضی ندارد و حسن وحسين ع از شيعيان امير المؤمنين ع بودند، در حالیکه خود نيز امام و حجت الهی هستند.
ان شاءالله در پست های آینده به ذکر و توضیح احادیث دیگری از این کتاب ارزشمند می پردازیم. با ما همراه باشید...
جهت آشنایی با دعوت مبارک یمانی موعود سیداحمدالحسن وصی و فرستاده امام مهدی ع اینجا کلیک کنید.
احسنت
پاسخحذفخدا قوت دوست عزیز🌹
پاسخحذف