کتاب چهل حدیث درباره مهدیین (۳) مقدمه


بسم اللّٰه الرحمن الرحیم
والحمدللّٰه رب العالمین، و صلی اللّٰه علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیما

 با کتاب ارزشمند چهل حدیث درباره مهدیین و فرزندان قائم علیه السلام نوشته شیخ ناظم عقیلی در خدمت شما محقیقن گرامی هستیم.

همونطور که در پست قبل بیان کردیم بسیاری از علما را می بینیم که از جواز استمرار امامت بعد از امام مهدی ع یا وجوب آن سخن می گویند. این علماء چه کسانی هستند؟

۱-شیخ صدوق در کتاب (کمال الدین و تمام النعمه) ص۷۷ می گوید: تعداد ائمه دوازده تن است و دوازدهمین نفر،کسی است که زمین را پر از عدل و داد میکند ،همانطور که از ظلم و جور پر گشته است.و پس از او نیز همان خواهد بود، که او فرماید. یا پس از او امامی خواهد بود و یا که قیامت بر پا خواهد شد و اعتقاد ما در این باب اقرار به امامت ائمه ی دوازده گانه است و آن چه که او درباره ی پس از آن،فرماید.
سخنان شیخ صدوق به صراحت نشان می دهد ،که او به محصور بودن امامت دوازده امام ع اعتقاد نداشته است،یعنی بین نصب امام و قیام قیامت ،مردد است، پس او نصب امام جدید بیشتر از دوازده امام ع را جایز دانسته و به طور قطع به محصور بودن امامت ،نزد دوازده امام ،سخن نگفته است.پس اگر ایشان یقین قطعی در مورد امامان بعد از ولی عصر ع ندارد،یقین و اعتقاد قطعی هم در محصور بودن امامت در دوازده امام ع ندارد.

۲-شیخ مفید،در کتاب ارشاد ج۲ص۳۸۷ می گوید: و بعد از دولت قائم ع برای هیچ کسی دولتی نیست، مگر آن چه که در روایت از قیام فرزندش ان شاءالله به ارمغان آورده است و به صورت قطع و یقین و اثبات به آن پاسخ داده نشده و بسیاری از روایات ذکر کرده اند ،که مهدی این امت وفات نمی یابد،مگر چهل روز قبل از قیام قیامت،روزی که در آن هرج و مرج می شود و علامت آن خروج مردگان و قیام ساعت حساب و جزا است،و خداوند داناتر است...
آشکار است که شیخ مفید نیز در سخنان خود ،بیان می کند امامت با وفات امام مهدی ع پایان نمی یابد ، بلکه ممکن است فرزندش بعد از ایشان ع زمام امامت را به دست گیرد، همانطور که در روایت آمده و البته او در این امر،به یقین نرسیده و بین قیام فرزند امام مهدی ع بعد از ایشان ،یا قیام قیامت،چهل روز بعد از وفات صاحب الزمان ع در تردید بوده است.

۳-شیخ طبرسی در اعلام الوری باعلام الهدی ج۲ص۲۹۵ می گوید: روایت صحیح السندی هست که می فرماید: بعد از دولت قائم ع دولتی برای هیچ احدی باقی نمی ماند ، جز آن که در مورد قیام فرزندش ان شاءالله روایت شده و روایت به قطع و اثبات نرسیده و بیشتر روایات ذکر کرده اند که امام مهدی ع وفات نمی یاید ، مگر چهل روز قبل از قیامت،که در آن روز هرج و مرج می شود و نشانه های آن خروج اموات و قیام ساعت است و خداوند داناتر است.
سخنان شیخ مفید و تردید شیخ طبرسی و عدم قطعیت در پایان یافتن امامت با وفات امام مهدی ع با هم نزدیکی دارند.

نظر علمای بزرگ دیگری چون 
*ابن ابی فتح اربلی در کشف الغمه ج۳ ص۲۶۶
*شریف مرتضی در رسایل ج۳ص۱۴۵و۱۴۶
*شیخ علی نمازی شاهرودی در مستدرک سفینه البحار ج۱۰ص۵۱۶و۵۱۷
*میرزای نوری در النجم الثاقب ج۲ ص۷۳
*شهید سید محمدباقرصدر در کتاب جامعه فرعونی باب ۴ فصل۳ص۱۷۵
*شهید سید محمد صادق صدر در کتاب تاریخ مابعد ازظهور ج۳ص۷۷۹
*شیخ علی کورانی در کتاب مجمع موضوعی امام مهدی فصل یمانی
نیز در مقدمه این کتاب ارزشمند ذکر شده است .
پس ترویج اعتقاد پیروان اهل بیت ع منحصر به دوازده امام ع صحیح نیست و سخنان علمای متقدم و متاخر و معاصر شاهد دیگری بر این مدعاست، و علاوه بر سخنان آنان نصوص و متون شرعی بسیاری،در مورد اثبات حقانیت ذریه ی امام مهدی ع و حکومت و خلافت ایشان بعد از پسرشان ع روایت شده است،و نیز قابل توجه است که این متون به بیش از چهل حدیث می رسند ،امام من به برکت چهل ، به چهل حدیث بسنده کردم،که روایت به این عدد مقدس دلالت می کند.
مطالبی که ذکر شد بخشی از مقدمه این کتاب ارزشمند بود.
ان شاءالله در پست های آینده به ذکر این چهل حدیث میپردازیم پس با ما همراه باشید...

نظرات

  1. اللهم صل علی محمد و آل محمد الائمه و المهدیین و سلم تسلیما کثیرا

    پاسخحذف
  2. آیااین همه وجودحدیث مهدی اول همان یمانی موعود رااثبات نمی کند؟

    پاسخحذف
  3. اللهم صل علی محمد وآل محمد الائمه والمهدیین وسلم تسلیما کثیرا

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

راز ستاره داوود علیه السلام

قضاوت با شما!!

کتاب چهل حدیث مهدیین (۲۵)-حدیث بیست و یکم