کتاب چهل حدیث درباره مهدیین(۲)_مقدمه
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم
والحمدللّٰه رب العالمین، و صلی اللّٰه علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیما
بخشی از مقدمه مؤلف:
من موضوع (چهل حدیث در مورد مهدیین و فرزندان قائم ع ) را برگزیدم، زیرا این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است، و نیز با موضوع امامت و خلافت الهی در زمین نیز ارتباط دارد . این خلافت همان خلافتی است، که خشنودی و غضب و بهشت و جهنم الهی ، بر اساس آن صورت میگیرد.
قال الصادق ع :المنکر لآخرنا کالمنکر لأولنا
همان طور که امام صادق ع فرمودند:کسی که آخرین امام از ما را انکار کند ، همانند این است که اولین ما را انکار کرده است.
《اعتقادات شیخ صدوق ص۱۰۴》
بیان این موضوع از آن جهت مهم است و عظمت ویژه ای دارد که،علمای آخر الزمان و پیروان آنان ،وکسانی که دنبالشان می روند، به انکار وجود امامت بعد از امام مهدی حجت بن الحسن ع و یا محصور بودن امامت در دوازده امام ع کمر بسته اند و نسبت به وجود متن ها و روایات متواتر و شرعی ،در جهت اثبات حقانیت امامت و حجج الهی بعد از وفات امام محمد بن حسن عسکری ع غفلت می ورزند ،گویا گوشهایشان هرگز احادیثی را که در نکوهش انکار امام منصوب از جانب خدا را نشنیده است،یکی از این روایات را در اینجا ذکر میکنم:
شیخ کلینی با اسناد خود از امام صادق ع نقل می کند که فرمودند:(خداوند در روز قیامت با سه کس از مردم نه سخن میگوید و نه پاکشان میسازد و برای آنان،عذابی دردناک و رسواکننده است، کسی که ادعای امامت کند در حالی که حق او نیست، و کسی که امامی از جانب خدا را انکار کند ،و کسی که گمان کند از اسلام،برای دو گروه قبل نصیبی است.)《کافی جلد ۱ص۳۷۳》
حداقل برای آنان شایسته است که راه احتیاط را در پیش گیرند و امامت مهدیین ع را انکار نکنند ،حتی اگر به آنان اعتقاد نداشته باشند، همانطور که بعضی از علمای گذشته این کار را در پیش گرفتند. پس عدم اعتقاد به یک امر دلیل بر انکار آن نیست. ممکن است که انسان به چیزی اعتقاد نداشته باشد ،اما هرگز آن را انکار نمیکند ،بلکه احتمال وقوع آن را همواره در نظر می گیرد جایز می داند یا این که علمِ آن را به خداوند،نسبت می دهد.
با این حال هیچ دلیل شرعی برای محصور ماندن امامت در دوازده امام ع نمی یابیم ،بلکه بر عکس دلایل شرعی متواتر و بسیاری به استمرار امامت بعد از امام مهدی ع در نسل دوازده گانه آنان ع دلالت می کند .
درست است که روایات بسیاری مبنی بر اینکه امام مهدی ع خاتم ائمه ع و یا اوصیاء هستند،وجود دارد . اما این به معنای ختم مطلق امامت نیست. بلکه این ختم به منزله ی ختم مقام خاص و بلند دوازده امام ع است.کسی تصور نکند که من خواهان نفی موضوع امامت دوازده امام ع هستم،هرگز.
امر امامت در روایات متواتر آمده است و رسول الله ص در وصیت خویش ، هنگام وفات به آن اشاره کرده اندو آن نزد پیروان اهل بیت مسلّم است ،اما اشکال وارده این است که امامت را فقط در دوازده امام ع محصور می کنند و امامان بعد از صاحب الزمان ع را انکار می کنند .
بسیاری از علماء را می بینیم که از جواز استمرار امامت بعد از امام مهدی ع یا وجوب آن سخن میگویند،هر چند که مسئله حصر امامت در دوازده امام ع امری بدیهی و از ضروریات مذهب بوده است ،پس چرا این علماء با آن به مخالفت برخاستند؟!
این علماء چه کسانی هستند؟!
با ما همراه باشید....
سبحان الله
پاسخحذفاحسنتم
جزاکم الله خیرا
جزاکم الله خیرا کثیرا🌹🌹🌹
پاسخحذفکتاب چهل حدیث مهدیین خیلی خوبه.ان شاالله افرادی ک باید ببینند متوجه بشن
پاسخحذف